Prepara’t un powerpoint per a les teves classes però no l’ensenyis als teus alumnes.
Un problema antic
Avui dia, aquest fenomen es reprodueix amb la utilització dels programes de presentacions, ja sigui el Microsoft PowerPoint o l’Impress d’Open Office o qualsevol altre. Trobem sessions d’una hora o més de durada en les quals l’orador va mostrant tots els punts destacats de la seva exposició a través d’una presentació.
Moltes vegades a les mateixes universitats sembla que les exposicions fetes amb programes de presentacions siguin omnipresents a les aules, i fins i tot els alumnes es poden limitar a estudiar els “PowerPoints” que els dóna el professor.
L’ús tradicional, avantatges i inconvenients.
Dos tipus d’ús en les presentacions: Aquell més tradicional, més proper a les metodologies que consideren el professor com la font del saber, permet estructurar amb una alta precisió i això en entorns molt formals. I la més creativa, que parteixen de piaget i el constructivisme, passant per l’aprenentatge social.
Avantatges
· L’alumne sempre té una guia del que s’està dient, dels termes claus o de l’esquema..
· Permet d’incorporar imatges il·lustratives.
· Permet crear esquemes de manera que es fa més intel·ligible la matèria.
· Podem inserir: imatges, so, vídeo, animacions..
· L’alumne te més facilitat per aprendre apunts
· Etc.
Desventatges
· Moltes vegades hi ha massa informació en les diapositives i no es llegeix en claredat.
· L’orador ja no explica o relata sinó que es limita a llegir la pantalla
· Cansament de la foscor en els alumnes si no hi ha un bon sistema de projecció
· L’orador te tendència a incloure més continguts amb la falsa creença que els alumnes ho assimilen més ràpid.
· S’estableix a classe doble discurs, el de l’orador que va explicant i el de l’oient que va llegint a un ritme diferent les diapositives.
· Etc.
L’ús creatiu del PowerPoint. Com l’identifiquem?
Hi ha un seguit de trets que identifiquen un ús concret de les presentacions:
· Presentacions que treballen en espais i moments que van mes enllà de la situació de classe formal.
· Presentacions que cerquen i provoquen la interacció professor/alumne o alumne/alumne.
· Presentacions que incorporem elements propis del llenguatge audiovisual.
· Presentacions que flexibilitzen el discurs de l’educador.
· Presentacions que faciliten la creació i l’aprenentatge cooperatiu.
· Etc.
Propostes d’ús creatiu i multimedial del PowerPoint
La proposta seria crear una presentació amb una diapositiva central que contingués una miniatura de totes les fotos i que al clicar a sobre s’obrís una nova diapositiva amb la foto en qüestió ampliada, a més és podrien habilitar altres diapositives amb detalls d’aspectes destacables.
- Una diapositiva de PowerPoint pot ser entesa com una maquina de recollir idees. Tot ell en blanc esperant que nosaltres plasmen ordenadament o en desordre, les nostres idees. L’únic que cal és ser un poc més creatiu i flexible i, sobretot, pensar mes en l’alumne i com aquest aprèn.
Opinió personal
Jo personalment estic a favor del PowerPoint ja que trobo que és una eina molt més eficaç i que s’entén de millor manera ja que se sol posar la informació més rellevant i important i a partir d’aquí, si es fa una exposició pots desenvolupar tota la informació. En molts moments, mentre estàs fent una exposició et pots sentir perdut, nerviós i el PowerPoint et pot servir de guia.
No cites l'article original d'on prové la informació
ResponderEliminar