jueves, 6 de octubre de 2011

Prepara’t un powerpoint per a les teves classes però no l’ensenyis als teus alumnes.



Prepara’t un powerpoint per a les teves classes però no l’ensenyis als teus alumnes.

Un problema antic

Avui dia, aquest fenomen es reprodueix amb la utilització dels programes de presentacions, ja sigui el Microsoft PowerPoint o l’Impress d’Open Office o qualsevol altre. Trobem sessions d’una hora o més de durada en les quals l’orador va mostrant tots els punts destacats de la seva exposició a través d’una presentació.

Moltes vegades a les mateixes universitats sembla que les exposicions fetes amb programes de presentacions siguin omnipresents a les aules, i fins i tot els alumnes es poden limitar a estudiar els “PowerPoints” que els dóna el professor.

L’ús tradicional, avantatges i inconvenients.

Dos tipus d’ús en les presentacions: Aquell més tradicional, més proper a les metodologies que consideren el professor com la font del saber, permet estructurar amb una alta precisió i això en entorns molt formals. I la més creativa, que parteixen de piaget i el constructivisme, passant per l’aprenentatge social.

Avantatges

·         L’alumne sempre té una guia del que s’està dient, dels termes claus o de l’esquema..

·         Permet d’incorporar imatges il·lustratives.

·         Permet crear esquemes de manera que es fa més intel·ligible la matèria.

·         Podem inserir: imatges, so, vídeo, animacions..

·         L’alumne te més facilitat per aprendre apunts

·         Etc.

Desventatges

·         Moltes vegades hi ha massa informació en les diapositives i no es llegeix en claredat.

·         L’orador ja no explica o relata sinó que es limita a llegir la pantalla

·         Cansament de la foscor en els alumnes si no hi ha un bon sistema de projecció

·         L’orador te tendència a incloure més continguts amb la falsa creença que els alumnes ho assimilen més ràpid.

·         S’estableix a classe doble discurs, el de l’orador que va explicant i el de l’oient que va llegint a un ritme diferent les diapositives.

·         Etc.



L’ús creatiu del PowerPoint. Com l’identifiquem?

Hi ha un seguit de trets que identifiquen un ús concret de les presentacions:

·         Presentacions que treballen en espais i moments que van mes enllà de la situació de classe formal.

·         Presentacions que cerquen i provoquen la interacció professor/alumne o alumne/alumne.

·         Presentacions que incorporem elements propis del llenguatge audiovisual.

·         Presentacions que flexibilitzen el discurs de l’educador.

·         Presentacions que faciliten la creació i l’aprenentatge cooperatiu.

·         Etc.

Propostes d’ús creatiu i multimedial del PowerPoint

La proposta seria crear una presentació amb una diapositiva central que contingués una miniatura de totes les fotos i que al clicar a sobre s’obrís una nova diapositiva amb la foto en qüestió ampliada, a més és podrien habilitar altres diapositives amb detalls d’aspectes destacables.

-          Una diapositiva de PowerPoint pot ser entesa com una maquina de recollir idees. Tot ell en blanc esperant que nosaltres plasmen ordenadament o en desordre, les nostres idees. L’únic que cal és ser un poc més creatiu i flexible i, sobretot, pensar mes en l’alumne i com aquest aprèn.

Opinió personal

Jo personalment estic a favor del PowerPoint ja que trobo que és una eina molt més eficaç i que s’entén de millor manera ja que se sol posar la informació més rellevant  i important  i a partir d’aquí, si es fa una exposició pots desenvolupar tota la informació. En molts moments, mentre estàs fent una exposició et pots sentir perdut, nerviós i el PowerPoint et pot servir de guia.


1 comentario: